CAMP : In Camera Res | De Appel

Zaterdag 16 maart t/m zaterdag 20 april | Opening 16 maart begint om 15:00 t/m 18:00 | De Appel

In Cameras Res (2019) 

Een in-camera montage wordt uitgevoerd zonder het gebruik van een apart montage proces. Diegene die de camera bedient, edit dan al tijdens het filmen als het ware.
Een in-camera juridische procedure, zou het tegenovergestelde zijn van een openbare rechtszitting.

In Cameras Res is een woordspeling van CAMP op de Latijnse uitspraak In Medias Res (wanneer een narratief in het midden van een verhaallijn begint). In Cameras Res is een optische variant hiervan, waarbij de camera zelf het beginpunt is. 

Studio CAMP heeft in opdracht van De Appel een 3-kanaals video-installatie gemaakt: In Cameras Res. Met behulp van geavanceerde bewakingscamera’s heeft CAMP filmische landschapsbeelden van Amsterdam vastgelegd. In Cameras Res ontleent elementen van hedendaagse beeldvorming en manipuleert de ‘patrol’ functie van de camera, waardoor de motorische en optische grenzen van het cameragebruik worden verkend. Zodoende gaat CAMP verder in op hun langdurige observatie van de parallelle ontwikkelingen tussen cinema en bewakingstechnologie.

Met het kunstwerk In Cameras Res (2019) ziet de bezoeker het uitzicht vanaf uitkijkpunten van historische gebouwen van Amsterdam zoals Het Stadsarchief en de Shell Toren en verbindt deze met het omliggende landschap door middel van geautomatiseerde camerashots. De bezoeker ziet vanaf dit hoge standpunt micro en macro beelden van de stad in verschillende weersomstandigheden en variërende lichtcondities, aldoor lijkend op één enkel shot. De terugkeer van enkele personages, van ver of dichtbij, duidt op een soort gemeenschappelijk doel, choreografie of samenspel. CAMP speculeert hiermee op toekomstige beelden en manieren van bewustzijn via de vraag welke rol cinema zal innemen wanneer het aantal camera’s de mens zal overstijgen.

Georganiseerd door Rachael Rakes, Hoofd Curator and Manager van het Curatorial Programme.

Bron: De Appel